Blogs

Oneerlijke handelspraktijken en misleidende reclame. Grenzen verkend

04-09-2019

Hieronder 2 voorbeelden om maar aan te geven dat er veel mogelijk is om diensten en producten aan te prijzen.

Aan de meeste situaties is door de wetgever wel gedacht en het leuke is: als je de grenzen kent die de wetgever heeft bedacht, dan geven wetten je “commerciële ruimte” om handelsverstandige beslissingen te nemen.

Stel dat je reclame wilt maken. Dat kan op veel manieren. Je kunt bijvoorbeeld je eigen product vergelijken met de producten van concurrenten. Als je dat volgens “de regels’ doet, dan mag dat gewoon (zie daarvoor bijvoorbeeld Rechtbank Midden-Nederland 25 februari 2019, Digital Revolution v Media Concept, waarin met name bepaald werd dat verschillende prijzen vragen op verschillende markten geoorloofd kan zijn).

Zouden de reclameboodschappen de grenzen van bijvoorbeeld het rechtmatig vergelijking te buiten gaan dan is er snel sprake van een misleidende reclame. Dat kost een boel geld en negatieve publiciteit (zie ook de zogenaamde cellulitis uitspraak van Rechtbank Amsterdam 31 mei 2019, La Prairie v Lidl).

Of stel dat je een product verkoopt met voor-geïnstalleerde software. Je geeft alleen een prijs voor het geheel. Een klant kan dan dus niet kiezen alleen het product of alleen de software te kopen en weet dus ook feitelijk niet de prijs voor het een of het ander (en waar de garantie nu op ziet).

Is dat een oneerlijke handelspraktijk? Nee, behoudens natuurlijk een aantal uitzonderingen (die zich niet snel zullen voordoen, zie ook Hof van Justitie EU 7 september 2016, DerooBlanquart v Sony).

Wij spreken veel met ondernemers over het verantwoord pakken van commerciële ruimte. Dat doen we door kaders te bespreken van wat wel en wat niet mag. Wanneer er twijfelgevallen zijn, bespreken we die ook. Uiteindelijk bestaat een verstandige koersbepaling van een bedrijf door expertises aan elkaar te koppelen en kennis pro-actief met elkaar te delen. Erkennen dus dat je niet alles kunt weten en bereid om het gemeenschappelijke doel ook gemeenschappelijk te bereiken.

Eens of oneens met de stelling: “Erkennen dus dat je niet alles kunt weten en dat je bereid bent om het gemeenschappelijke doel ook gemeenschappelijk te bereiken” of behoefte aan een gesprek om verantwoord in staat te zijn “commerciële ruimte te pakken”? Neemt u dan contact op met Jean-Paul Sars.

CS Advocaten maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK